Producenci
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Jak schudnąć...? Czyli postanowienia noworoczne 0
Jak schudnąć...? Czyli postanowienia noworoczne

Jak schudnąć?

Jak schudnąć? – w okresie „poświątecznym” to pytanie widnieje na ustach większości z nas. Szukamy sposobu na szybkie, bezbolesne zrzucenie zbędnych kilogramów. Próbujemy stosować diety cud, połykamy garści kapsułek, które mają sprawić, że zgromadzony przez nas zapas tkanki tłuszczowej, zniknie w ciągu 1 tygodnia. Kupujemy karnety na siłownię, baaa nawet cały potrzebny ekwipunek sportowy, aby w zaciszu własnego domu stworzyć salę do ćwiczeń z prawdziwego zdarzenia. Jednak w miarę zanikania „poświątecznej” gorączki, nasz zapał mija, a jego miejsce przychodzi poczucie niezadowolenia i niespełniania. Okazuje się bowiem, że wiele z naszych fit-planów pozostaje nie zrealizowana, ponieważ wymagają one od nas zbyt dużo zaangażowania.

A wystarczy uświadomić sobie 2 sprawy:

Po pierwsze: aby stracić niechciane kilogramy należy być systematycznym i wytrwałym. Chwilowymi fit-zrywami nie spełnimy naszych oczekiwań. Każdy codzienny posiłek ma wpływ na naszą sylwetkę, a przede wszystkim zdrowie. Każdy pokarm, który zjadamy może nas odżywić, dostarczyć witamin, minerałów, antyoksydantów i innych aktywnych substancji lub spowodować odłożenie się tkanki tłuszczowej, wzbudzić stany zapalne lub drastycznie przyśpieszyć zużywanie się komórek ciała powodując zaburzenia oraz złe samopoczucie. Poza odpowiednią żywnością – naturalną, nieprzetworzoną ale i zróżnicowaną, liczą się też „dodatki”. To one, niejednokrotnie wspomagają procesy regeneracyjne organizmu, dostarczają unikalnych substancji czynnych. Mowa tutaj o przyprawach, ziołach i herbatach. To one są bohaterami tego wpisu.

Po drugie: aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania dobrego stanu zdrowia. Najłatwiej to wytłumaczyć fizjologiczną prawdą że „nieużywany narząd zanika”. Nasze mięśnie są również narządem. Gdy nie dbamy o nie prawidłowo, również zanikają, a to niesie ze sobą wiele przykrych konsekwencji w postaci schorzeń, zaburzeń funkcjonowania ciała. Oczywiście systematyczna aktywność sportowa nie jest jedyną możliwością w dbaniu o nasze ciało. Są to również spacery czy praca fizyczna.

Zioła i przyprawy, które wspomagają odchudzanie

 

Zielona herbata

Nasz organizm posiada umiejętność przekształcania spożywanej żywności w energię gromadzoną w postaci tkanki tłuszczowej. Jeśli dostarczamy więcej kalorii niż jesteśmy w stanie spożytkować, w tkance tłuszczowej gromadzi się tłuszcz. Jednak  w momencie dużego zapotrzebowania na energię, może zostać spożytkowany. Kofeina, katechiny oraz inne antyoksydanty, występujące w zielonej herbacie wpływają korzystnie na zmniejszenie masy ciała oraz tkanki tłuszczowej, spowalniają proces rozrostu i podziału komórek tłuszczowych, wpływają na zmniejszenie wchłaniania tłuszczu i glukozy w układzie pokarmowym z pożywienia. Substancje te pobudzają termogenezę ciała (zwiększając tym samym zapotrzebowanie organizmu na kalorie i szybsze zużytkowanie zgromadzonej tkanki tłuszczowej). Spożywanie kilku filiżanek zielonej herbaty w ciągu dnia, w połączeniu z odpowiednim sposobem odżywiania oraz ruchem może przynieść zachwycające nas efekty.

 

Korzeń mniszka lekarskiego

Mniszek lekarski to spotykana niemal na każdej łące, roślinka o żółtych kwiatach. To niepozorne ziółko ma wiele właściwości sprzyjających zdrowiu człowieka.  Mniszek wykazuje właściwości prebiotyczne, przeciwzapalne, antyoksydacyjne, a nawet podlegające wciąż licznym badaniom właściwości wspomagające walkę z chorobami nowotworowymi. Jednak mniszek w przeszłości znany było jako jedno z „ziół na wątrobę”, gdyż stymuluje wytwarzanie oraz wydzielanie żółci przez wątrobę. Dodatkowo nosi ono miano rośliny oczyszczającej wątrobę, odtruwającej ciało oraz poprawiającej przemianę materii. Proces odchudzania może on wspomagać poprzez wpływ na wątrobę. Dobrze wiemy, że prawidłowo pracująca wątroba jest sprzymierzeńcem zdrowego ciała i ładnej sylwetki. Wytwarzana przez nią żółć umożliwia strawienie spożywanych przez nas tłuszczów. Z żółcią usuwane są także substancje toksyczne z całego organizmu, które wychwytuje i neutralizuje wątroba. Mniszek lekarski wykazuje wpływ na poziom trójglicerydów oraz cholesterolu we krwi. Różnorakie badania wykazują, że spożywanie korzenia mniszka, bądź jego przetworów, sprzyja zmniejszeniu wchłaniania tłuszczu z układu pokarmowego, ponieważ działa hamująco na aktywność lipazy - enzymu trawiącego tłuszcze. Jednym słowem, mniszek dba o naszą wątrobę, a wątroba o naszą sylwetkę 😊

 

Babka jajowata

Łuska babki jajowatej przypomina maleńką blaszkę. To ona okrywa nasienie babki jajowatej. Zwiera m. in związki śluzowe, które w redukcji masy ciała pełnią ważną funkcję. Otóż, w połączeniu z wodą pęcznieją i wydzielają śluz. Spożycie łuski babki jajowatej wraz z posiłkiem, spowoduje szybsze poczucie sytości i wypełnienia żołądka. Dodatkowo wydzielone przez nią śluzy ułatwią i przyśpieszą perystaltykę jelit, zapobiegają zaparciom. Nasiona i łuska to świetne źródło błonnika pokarmowego, wpływającego nie tylko na pasaż jelit, ale i ograniczający wchłanianie cukrów i tłuszczów w układzie pokarmowym. Regularne spożywanie babki jajowatej wpływa na uzyskanie prawidłowego poziomu glukozy i cholesterolu we krwi. Babka jajowata jest pomocna również osobom o delikatnym żołądku. Wydzielone pod wpływem wody śluzy, działają powlekająco na błonę śluzową żołądka i jelit, ochraniając ją przed drażniącym działaniem kwasu żołądkowego.

Przyprawy: Cynamon, imbir, pieprz cayenne, kurkuma

Przyprawy te obowiązkowo powinny znaleźć się w kuchni każdego z nas. Przede wszystkim wykazują działanie antyoksydacyjne. Wyłapując wolne rodniki, chronią komórki naszych ciał przed zbyt szybkim starzeniem się oraz mutowaniem. Dodatkowo, wzbogacają nasz posiłki o ciekawe, pyszne smaki i aromaty. Jedząc posiłki o zróżnicowanym smaku szybciej odczuwamy poczucie sytości. Wracając jednak do problemu dotyczącego redukcji masy ciała warto pokrótce przedstawić każdą w wymienionych przypraw.

Cynamonu najczęściej używa się do słodkich potraw, deserów, napojów. I bardzo dobrze, gdyż właśnie te słodkie zawierają dużą ilość cukru, który sprzyja nadwadze. Związki aktywne występujące w korze cynamonowca regulują poziom glukozy we krwi, przyczyniają się do zwiększenia wrażliwości tkanek na insulinę oraz mogą spowalniać wchłanianie cukrów w układzie pokarmowym. Mówiąc w uproszczeniu, cynamon ułatwia naszym komórkom wykorzystanie dostarczonej glukozy do celów fizjologicznych, zmniejszając ilość cukru przekształcanego w tkankę tłuszczową.

  cynamon, pieprz, imbir, kurkuma

Imbir to przyprawa o charakterystycznym cytrynowo-pikantnym smaku. Stosowana szczególnie często przez mieszkańców Azji do potraw mięsnych, warzywnych a także deserów. Nic w tym dziwnego. Imbir bowiem od setek lat znany jest ze swoich właściwości zdrowotnych. Dziś, na podstawie licznych badań, wiemy ze imbir poza właściwościami antyoksydacyjnymi, antybakteryjnymi oraz antyagregacyjnymi (przeciwko zbytniej krzepliwości krwi), może wpływać na regulacje poziomu glukozy we krwi, zwiększać wrażliwość tkanek na insulinę oraz zmniejszać wchłanianie glukozy z układu pokarmowego, poprzez blokowanie działalności amylazy – enzymu trawiącego węglowodany. Systematyczne spożywanie imbiru przyczynia się również do poprawy profilu lipidowego we krwi.

Pieprz cayenne, ale również pieprz czarny i liczne odmiany papryki zawierają związki, które po zjedzeniu wywołują uczucie pieczenia. Jest to kapsaicyna i piperyna. Pikantne przyprawy spożywane są szczególnie w dużych ilościach przez mieszkańców Indii. Poza walorami smakowymi, stosowane są również w celu dezynfekcji posiłków, gdyż przyprawy te wykazują działanie przeciwdrobnoustrojowe. Warto mieć i stosować w kuchni pieprz, chili i inne pikantne dodatki wpływają one na zmniejszenie masy ciała. Po ich zjedzeniu podwyższa się termogeneza ciała,  wpływają one hamująco na powstawanie komórek tłuszczowych oraz mobilizują wykorzystywanie już zgromadzonych zapasów tłuszczów. Pieprz można łączyć z kurkumą, bo choć ta żółta przyprawa nie wywołuje bezpośredniego wpływu na proces odchudzania to posiada szereg korzystnych dla nas właściwości zdrowotnych, a potrawy z takim dodatkiem smakują na prawdę świetnie. Połączenie kurkumy i pieprzu powoduje lepsze wchłanianie i wykorzystaniu obu składników przez organizm.

Kto choć raz próbował zrzucić zbędne kilogramy, sam wie, że to ciężka i mozolna praca. Jednak dzięki kilku super-roślinom możemy ten proces choć trochę sobie ułatwić. W końcu picie zielonej herbaty, yerba mate czy naparów z mniszka, doprawianie posiłków aromatycznymi przyprawami może stać się przyjemnym codziennym rytuałem. Pamiętajmy jednak, że zioła oraz przyprawy, jak wszystko w nadmiarze może nam zaszkodzić.

 

Bibliografia:

Stępień, M. Szulińska, P. Bogdański, D. Pupek-Musialik; „Rola ekstraktu zielonej herbaty w leczeniu otyłości”; Via Medica; 2011

M. Donejko, E. Galicka, M. Niczyporuk, J. Przylipiak, A. Przylipiak; „Mechanizmy regulacji masy tkanki tłuszczowej pod wpływem galusanu epigallokatechiny zawartego w zielonej herbacie”; Borgis - Postępy Fitoterapii 3/2013, s. 167-173

B. Lis, D. Grabek-Lejko; Katedra Biotechnologii i Mikrobiologii Uniwersytet Rzeszowski „Mniszek lekarski (taraxacum officinale) – potencjalne właściwości prozdrowotne”; Nauka Przyroda Technologie; 2016; Tom 10; Zeszyt 3 #37

M. Zielińska-Pisklak, Ł. Szeleszczuk , A. Młodzianka; „Rośliny o działaniu hipoglikemizującym”, Frmakoterapia, 2013

B. Kulczyński, A. Gramza-Michałowska „Znaczenie żywieniowe imbiru”; Bromat. Chem. Toksykol. – XLIX, 2016, 1, str. 57 – 63

T. Pieńko; „Kapsaicyna - właściwości, zastosowania i perspektywy”;  Biul. Wydz. Farm. WUM, 2013, 2, 11-17 

https://rozanski.li/

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl